سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه سوالات بیماری های ژنتیکی در انسان(سال سوم متوسطه )

   نمونه سوالات بیماری های ژنتیکی در انسان(سال سوم متوسطه )

 

  1)از آمیزش مردی مبتلا به کم خونی داسی شکل با زنی مبتلا به فنیل کتونوریا،دختری زال و مبتلا به تالاسمی ماژور متولد شده است.در این خانواده چقدر احتمال دارد پسری زال متولد شود؟

            

2)از آمیزش مردی هموفیلی با زنی مبتلا به فنیل کتونوریا،دختری زال وپسری هموفیلی مبتلا شده اند .در این چقدر احتمال دارد پسری سالم متولد شود؟

 

3)از آمیزش مردی مبتلا به کم خونی داسی شکل با زنی زال،دختری مبتلا به کم خونی داسی شکل و پسری هموفیلی و زال متولد شده اند.در این خانواده چقدر احتمال دارد دختری سالم متولد شود؟

 

4)از آمیزش مردی مبتلا به دیستروفی عضلانی جوشن با زنی مبتلا به تالاسمی،پسری مبتلا به دوشن و دختر مبتلا به زالی و تالا سمی متولد شده اند.در این خانواده چقدر احتمال دارد پسری مبتلا به تالاسمی متولد شود؟

 

5)از آمیزش مردی مبتلا به هانتینگتون با زنی زال،پسری کوررنگ و دختری مبتلا به زالی و هانتینگتون متولد شده اند . در این خانواده تولد دختری که فقط مبتلا به زالی باشد چقدر است؟

 

6)از آمیزش مردی هموفیلی با زنی زال،پسری مبتلا به دیستروفی عضلانی جوشن و دختری زال متولد شده اند. چه نسبتی از فر زندان این خانواده ،پسرانی سالم خواهند داشت؟

 

7)پدر ومادری سالم،پسری زال وهموفیل دارند ،احتمال دختر سالم میان فرزندان این خانواده----است.

 

8)از آمیزش مردی هموفیلی با زنی به ظاهر سالم ،پسر مبتلا به هموفیلی ویک پسر مبتلا به دوشن و تالاسمی متولدشده اند.چه نسبتی از فرزندان این خانواده،دخترانی سالم خواهند داشت؟

 

9)در یک خانواده احتمال پسر و دختر هموفیل برابر است.ژنوتیپ والدین را بنویسید؟

 

10)زنی ناقلبیماری هموفیلی با گروه خونی+ AB ،با مردی سالم ،با گروه با گروه خونی Oازدواج کرده است،احتمال داشتن پسری سالم با گروه خونی Bدر زایمان دوم چقدر است؟

 

11) در یک خانواده پدر کوررنگ و مادر نسبت به این بیماری سالم و هموزیگوت باشد،کدام گزینه را در فرزندان می توان انتظار داشت؟

 

12)عامل کدام یک از بیماری های وراثتی انسان،آللی غالب و اتوزومی است؟

 

13)اگر مردی که گلبول های داسی شکل دارد با زنی سالم که پدرش مبتلا به این بیماری بوده است ازدواج کند چه نسبتی از فرزندان آن ها ،دخترانی با گلبول های داسی شکل خواهند داشت؟


» نظر